جشن گوجه فرنگی در میدان تره بار تهران باعث بالا رفتن قیمتش شد

گوجه فرنگی در میدان تره بار تهران چیست گوجه فرنگی یکی از برجسته ترین سبزیجاتی است که عمدتا در تهیه بسیاری از وعده های غذایی استفاده می شود.

گوجه فرنگی با نام علمی Solanum lycopersicum شناخته می شود و گیاهی است که از خانواده شب بو و بومی آمریکای جنوبی است. در حال حاضر گوجه فرنگی در سراسر جهان در مناطقی با دمای متوسط ​​و نسبتا گرم کشت می شود.

گوجه فرنگی انواع و اشکال مختلفی دارد و می تواند در رنگ های مختلفی مانند زرد، نارنجی، سبز و قرمز موجود باشد. با توجه به ارزش غذایی بالای گوجه‌فرنگی و ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن، خوردن آن با فواید بسیاری برای سلامتی همراه بوده است که مهم‌ترین آن کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان است.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی‌ها به دلیل ارزش غذایی بالا و خواص درمانی خود متمایز می‌شوند، زیرا علاوه بر ویتامین‌ها، اسیدهای آلی و نمک‌های معدنی سرشار از کربوهیدرات‌های قندی یا نشاسته‌ای هستند.

گوجه فرنگی از جمله منابع اصلی آنتی اکسیدان، ویتامین C ، پتاسیم، اسید فولیک و ویتامین K است. اندازه متوسط ​​یک گوجه فرنگی 123 گرم است و فقط 22 کالری دارد. و به تفصیل؛ هر صد گرم گوجه فرنگی رسیده حاوی:

18 کالری 95 درصد آب 0.9 گرم پروتئین.

3.9 گرم کربوهیدرات و قندهای ساده مانند: گلوکز و فروکتوز و تقریباً 70 درصد کربوهیدرات ها را تشکیل می دهند.

شکر 2.6 گرم درصد فیبر و تقریباً 87 درصد فیبر به عنوان سلولز نامحلول است. چربی 0.2 گرم چربی اشباع 0.03.

ویتامین C: یک گوجه فرنگی متوسط ​​می تواند حدود 28 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین کند اسید فولیک یا ویتامین B9 شناخته می شود ویتامین K در فرآیند انعقاد ضروری است بتاکاروتن که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

کلروفیل و کاروتنوئیدها مسئول رنگ گوجه فرنگی هستند، زمانی که گوجه فرنگی شروع به رسیدن می کند، کلروفیل تجزیه می شود و کاروتن به نسبت بیشتری سنتز می شود.

اسید کلروژنیک که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هاست.

ید (0.1 میلی گرم در هر کیلوگرم ماده خشک)

ویتامین ها (B1، B2، B3، K)